İLESAM CUMARTESİ SOHBETLERİ VE ŞİİR DİNLETİSİ Altın Oran 13 Nisan 2019 Cumartesi, Saat:14.00 İLESAM Genel Merkezi Salonu Edebiyatın, sanatın, kültürün ve aktüel konuların konuşulduğu, şiirlerin okunduğu etkinliklerine devam eden Türkiye İlim ve Edebiyat Eseri Sahipleri Meslek Birliğinin Cumartesi toplantılarından biri daha 13 Nisan 2019 tarihinde İLESAM Kültür Evinde gerçekleştirildi. İLESAM Yönetim Kurulu Üyesi İlter Yeşilay'ın yaptığı açılış konuşmasıyla başlayan program, Prof. Dr. Hayrani Altıntaş'ın Altın Orankonusunu anlatması ile devam etti. Sayın Prof. Dr. Hayrani Altıntaş'a konuşma metnini bizlerle paylaştığı için teşekkür ediyor ve metni sizlere aktarıyoruz. ALTIN ORAN Yeryüzündeki en küçük nano nesneden devasa yapılara, devasa doğal varlıklara kadar her şeyde 1,618... Oranı mevcuttur. Panthenon’un tüm tasarımı heykeltraş Phidias tarafından kullanılmıştır. Leonardo Fibonacci ya da Pisa'lı Leonardo adlı İtalyan matematikçi altın oranı veren sayıları bulmuş. Altın Oran’ı veren Fibonacci Sayıları 1+1+2, 3+5, 8, 13+21, 34+55, 89, 144+233, 377, 610+ 987, 1597, 2584+4181, 6765 Dizideki ardışık iki sayının oranı, sayılar büyüdükçe Altın Oran'a yaklaşır Doğanın geometrik düzeni: Fibonacci (1170-1240) büyük matematikçi. Pisa’da doğdu. Afrika’da Berberlerden eğitim aldı. Akdeniz bölgesinde seyahat etti. Kullanılan 1 2 3 4 5 6 7 8 9. ve 0 rakamlarını Avrupa’ya “Liber Abbaci” kitabıyla öğretti. Avrupalılar bundan sonra ilk okulda öğretilen dört işlemi yapmaya ve bu sistemi kullanmaya başladılar. Altın Oranın Şaşırtan Yönü: Bu oran, doğada sıkça görülür İnsanın el parmak kemikleri bu orana göre şekillenmiştir. Kur’an ölçüyü bildiriyor: “O, biri diğeriyle 'tam bir uyum’ (mutabakat) içinde yedi gök yaratmış olandır. Rahman (olan Allah)ın yaratmasında hiçbir 'çelişki ve uygunsuzluk’ göremezsin. İşte gözü(nü) çevirip gezdir; herhangi bir bozukluk ve çarpıklık görüyor musun? Sonra gözünü iki kere daha çevirip gezdir; göz (uyumsuzluk bulmaktan) umudunu kesmiş bir halde bitkin olarak sana dönecektir.” (Mülk Suresi, 3-4) Her şey onun katında bir ölçü iledir. (Rad,8) O, her şeyi yaratmış ve yarattığı şeyleri bir ölçüye göre takdir etmiştir”. ( Furkan,2) Gerçekten biz, her şeyi bir ölçü ve dengede yarattık. (Kamer,49) Allah her şeye bir ölçü koymuştur. (Talak,3) Ey insan! Seni yaratan, şekillendirip ölçülü yapan, dilediği biçimde seni oluşturan cömert olan Rabbine karşı seni aldatan nedir?” (İnfitar,6-8 ) Altın oran, doğada sayısız canlının ve cansızın şekil ve yapısındaki özel bir orandır. Bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, yüzyıllarca sanat ve mimaride uygulanmış, uyum açısından en yetkin boyutları veren geometrik ve sayısal bir oran bağlantısıdır. En belirgin örneklerine insan vücudunda, deniz kabukluların-da ve ağaç dallarında rastlanır. Platon'a göre kozmik fiziğin anahtarı bu orandır. Altın oranı bir dikdörtgenin boyunun enine olan "en estetik" oranı olarak tanımlayanlar da vardır. Eski Mısırlılar ve Yunanlılar tarafından mimari ve sanatta kullanılmıştır. Göze çok hoş gelen bir orandır. Altın Oran, matematikte ve fiziksel evrende ezelden beri vardır. Mısırlılar Keops Piramidinin tasarımında hem pi hem de phi oranını kullanmışlardır. Yunanlılar, Panthenon'un tüm tasarımını Altın Oran'a dayandırmışlardır. Leonardo da Vinci'nin günlüklerinde bulunan, insan ve doğayı birbiriyle ilgilendirme-bütünleştirme çalışması için bir dönüm noktası kabul edilen ve insan vücudundaki oranları gösteren Vitruvius Adamı çalışması (1492). İnsan başında Altın Oran: Yüzün boyu / Yüzün genişliği, Dudak- kaşların birleşim yeri arası / Burun boyu, Yüzün boyu / Çene ucu-kaşların birleşim yeri arası, Ağız boyu / Burun genişliği, Burun genişliği / Burun delikleri arası, Göz bebekleri arası / Kaşlar arası. -Burun ucu, üst diş ucu - Üst diş ucu -çene altı ucu oranı Altın Oran 1,618 i verir. Sayın Prof. Dr. Hayrani Altıntaş'a katılımlarından dolayı İLESAM Genel Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Nurullah Çetin tarafından bir “Teşekkür Belgesi” takdim edildi. Etkinliğin ikinci yarısını oluşturan şiir dinletisi Necati Özdenkoş tarafından gerçekleştirildi. Aşık Bayram, Seyfettin Çoban, Niyazi Bali, Hüsnü Ekizceli, Hüseyin Gürsoy, Halil Yazanel, Durak Turan Düz, Necati Özdenkoş, Aşık Celali, Süleyman Karahan, Sibel Unur Özdemir, Sedat Ayar, Bayram Yelen, Merih Baran, Hanlar Koca, Fevzi Daşkın, Musa Ay, İlter Yeşilay, Prof. Dr. Nurullah Çetin, Hasan Muhammet Güldaş, Doç. Dr. Mehmet Salih Karaçatlı, Prof. Dr. Mehmet Tekin, Hüseyin Ünlü, Aşık Dudai, Ali Kahraman, Şener Çelebi, Mahir Ünat, Sadık Kılıç, Ahmet Divriklioğlu'da etkinliğe katılan isimler arasındaydı. TÜRKİYE İLİM ve EDEBİYAT ESERİ SAHİPLERİ MESLEK BİRLİĞİ İLESAM GENEL MERKEZİ Adres: İzmir 1. Cadde No: 33/16 Aydın Apartmanı, Kat:4 Kızılay / ANKARA Tel: 0312 419 49 38 / Fax: 0312 419 49 39 Web: www.ilesam.org.tr E- Posta : ilesam@ilesam.org.tr
İLESAM CUMARTESİ SOHBETLERİ VE ŞİİR DİNLETİSİ
Altın Oran
13 Nisan 2019 Cumartesi, Saat:14.00 İLESAM Genel Merkezi Salonu
Edebiyatın, sanatın, kültürün ve aktüel konuların konuşulduğu, şiirlerin okunduğu etkinliklerine devam eden Türkiye İlim ve Edebiyat Eseri Sahipleri Meslek Birliğinin Cumartesi toplantılarından biri daha 13 Nisan 2019 tarihinde İLESAM Kültür Evinde gerçekleştirildi. İLESAM Yönetim Kurulu Üyesi İlter Yeşilay'ın yaptığı açılış konuşmasıyla başlayan program, Prof. Dr. Hayrani Altıntaş'ın Altın Orankonusunu anlatması ile devam etti.
Sayın Prof. Dr. Hayrani Altıntaş'a konuşma metnini bizlerle paylaştığı için teşekkür ediyor ve metni sizlere aktarıyoruz.
ALTIN ORAN
Yeryüzündeki en küçük nano nesneden devasa yapılara, devasa doğal varlıklara kadar her şeyde 1,618... Oranı mevcuttur.
Panthenon’un tüm tasarımı heykeltraş Phidias tarafından kullanılmıştır.
Leonardo Fibonacci ya da Pisa'lı Leonardo adlı İtalyan matematikçi altın oranı veren sayıları bulmuş.
Altın Oran’ı veren Fibonacci Sayıları
1+1+2, 3+5, 8, 13+21, 34+55, 89, 144+233, 377, 610+ 987, 1597, 2584+4181, 6765
Dizideki ardışık iki sayının oranı, sayılar büyüdükçe Altın Oran'a yaklaşır
Doğanın geometrik düzeni:
Fibonacci (1170-1240) büyük matematikçi. Pisa’da doğdu. Afrika’da Berberlerden eğitim aldı. Akdeniz bölgesinde seyahat etti. Kullanılan 1 2 3 4 5 6 7 8 9. ve 0 rakamlarını Avrupa’ya “Liber Abbaci” kitabıyla öğretti. Avrupalılar bundan sonra ilk okulda öğretilen dört işlemi yapmaya ve bu sistemi kullanmaya başladılar.
Altın Oranın Şaşırtan Yönü: Bu oran, doğada sıkça görülür İnsanın el parmak kemikleri bu orana göre şekillenmiştir.
Kur’an ölçüyü bildiriyor:
“O, biri diğeriyle 'tam bir uyum’ (mutabakat) içinde yedi gök yaratmış olandır.
Rahman (olan Allah)ın yaratmasında hiçbir 'çelişki ve uygunsuzluk’ göremezsin. İşte gözü(nü) çevirip gezdir; herhangi bir bozukluk ve çarpıklık görüyor musun? Sonra gözünü iki kere daha çevirip gezdir; göz (uyumsuzluk bulmaktan) umudunu kesmiş bir halde bitkin olarak sana dönecektir.” (Mülk Suresi, 3-4)
Her şey onun katında bir ölçü iledir. (Rad,8)
O, her şeyi yaratmış ve yarattığı şeyleri bir ölçüye göre takdir etmiştir”. ( Furkan,2)
Gerçekten biz, her şeyi bir ölçü ve dengede yarattık. (Kamer,49)
Allah her şeye bir ölçü koymuştur. (Talak,3)
Ey insan! Seni yaratan, şekillendirip ölçülü yapan, dilediği biçimde seni oluşturan cömert olan Rabbine karşı seni aldatan nedir?” (İnfitar,6-8 )
Altın oran, doğada sayısız canlının ve cansızın şekil ve yapısındaki özel bir orandır.
Bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, yüzyıllarca sanat ve mimaride uygulanmış, uyum açısından en yetkin boyutları veren geometrik ve sayısal bir oran bağlantısıdır.
En belirgin örneklerine insan vücudunda, deniz kabukluların-da ve ağaç dallarında rastlanır. Platon'a göre kozmik fiziğin anahtarı bu orandır.
Altın oranı bir dikdörtgenin boyunun enine olan "en estetik" oranı olarak tanımlayanlar da vardır.
Eski Mısırlılar ve Yunanlılar tarafından mimari ve sanatta kullanılmıştır. Göze çok hoş gelen bir orandır.
Altın Oran, matematikte ve fiziksel evrende ezelden beri vardır. Mısırlılar Keops Piramidinin tasarımında hem pi hem de phi oranını kullanmışlardır. Yunanlılar, Panthenon'un tüm tasarımını Altın Oran'a dayandırmışlardır.
Leonardo da Vinci'nin günlüklerinde bulunan, insan ve doğayı birbiriyle ilgilendirme-bütünleştirme çalışması için bir dönüm noktası kabul edilen ve insan vücudundaki oranları gösteren Vitruvius Adamı çalışması (1492).
İnsan başında Altın Oran:
Yüzün boyu / Yüzün genişliği,
Dudak- kaşların birleşim yeri arası / Burun boyu,
Yüzün boyu / Çene ucu-kaşların birleşim yeri arası,
Ağız boyu / Burun genişliği,
Burun genişliği / Burun delikleri arası,
Göz bebekleri arası / Kaşlar arası.
-Burun ucu, üst diş ucu
- Üst diş ucu -çene altı ucu
oranı Altın Oran 1,618 i verir.
Sayın Prof. Dr. Hayrani Altıntaş'a katılımlarından dolayı İLESAM Genel Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Nurullah Çetin tarafından bir “Teşekkür Belgesi” takdim edildi.
Etkinliğin ikinci yarısını oluşturan şiir dinletisi Necati Özdenkoş tarafından gerçekleştirildi. Aşık Bayram, Seyfettin Çoban, Niyazi Bali, Hüsnü Ekizceli, Hüseyin Gürsoy, Halil Yazanel, Durak Turan Düz, Necati Özdenkoş, Aşık Celali, Süleyman Karahan, Sibel Unur Özdemir, Sedat Ayar, Bayram Yelen, Merih Baran, Hanlar Koca, Fevzi Daşkın, Musa Ay, İlter Yeşilay, Prof. Dr. Nurullah Çetin, Hasan Muhammet Güldaş, Doç. Dr. Mehmet Salih Karaçatlı, Prof. Dr. Mehmet Tekin, Hüseyin Ünlü, Aşık Dudai, Ali Kahraman, Şener Çelebi, Mahir Ünat, Sadık Kılıç, Ahmet Divriklioğlu'da etkinliğe katılan isimler arasındaydı.
TÜRKİYE İLİM ve EDEBİYAT ESERİ SAHİPLERİ MESLEK BİRLİĞİ İLESAM GENEL MERKEZİ Adres: İzmir 1. Cadde No: 33/16 Aydın Apartmanı, Kat:4 Kızılay / ANKARA Tel: 0312 419 49 38 / Fax: 0312 419 49 39 Web: www.ilesam.org.tr E- Posta : ilesam@ilesam.org.tr
Adınız Soyadınız
E-Posta
Girilecek rakam : 214924
Lütfen yukarıdaki rakamları yazınız.